Surveys making


Objective

This course deals with the development of a large statistical survey. As much in the research sector as in the study of public policies, the large quantitative surveys constitute privileged sources. To know the mode of production of the data, the stakes and the limits of the construction of the surveys is essential in order to mobilize them with relevance.

Objectives of the course:

The objective of the course is double.

Firstly, it must allow the students to know the modes of production of a great survey from the point of view of the interior. How is a statistical survey decided? What are the main stages in its construction, the 'tricks' to be learned and the unavoidable difficulties? How can the scientific objectives be reconciled with the other elements involved in the process? In what ways do these elements vary according to the objects of analysis, the contexts and the populations of interest?

Secondly, this course aims to provide elements for reading and understanding the data from major surveys that students could be led to exploit (in a secondary use of a survey or in syntheses of existing publications). Knowledge of the conditions for the elaboration of surveys and critical work is an essential prerequisite for a relevant analysis of survey data.

Specific objectives:

At the end of this course, students will be able to participate in the production of a large-scale statistical survey, by mastering the issues and stages involved. They will also be able to integrate the production of surveys and the secondary use of survey data in the construction of research objects in the social sciences.

Evaluation of the course

A research file of about fifteen pages will be written in triads on a survey project (whose theme will be specified during the first session).

The document must indicate and justify

– the choice of the problematic of the survey and its content (why are the existing data insufficient? What would a new survey provide? What issues will the survey address in terms of public policy and scientific debate);

– the scope and methodology (reference population, sampling principle, types of weighting envisaged, choice of survey mode, survey procedure)

– the practical and budgetary aspects (outline of a budget and identification of possible funders, constitution of the team in terms of human resources, material needs, etc.);

– an outline of the questionnaire (if applicable, justification of the questions, in particular sensitive questions as defined by the CNIL)…

– at least three foreseeable difficulties and the means put in place to deal with them if necessary.

– the operating plans (outline).

The project will be defended orally during an interactive presentation in the last session.

Planning

Session 1: Introduction

Session 2: A multi-site network survey: the survey "Mon quartier, mes voisins"

Session 3: Longitudinal surveys

Session 4: Specific difficulties: surveying rare populations, on sensitive subjects or in a particular context

Session 5: Working with administrative sources and occupational nomenclatures

Session 6: Oral exams and presentation of projects

Références

Références générales

Becker H. S. (2002), Les ficelles du métier, Paris, La Découverte, 2002.

Bourdieu P., Chamboredon J-C., Passeron J-C. (1968), Le métier de sociologue, Paris, Mouton.

Cayouette-Remblière J., Geay B. et Lehingue P. (2018), Comprendre le social dans la durée: Les études longitudinales en sciences sociales, PUR, 233 p.

Desrosières A. (1986), « La portée sociologique des diverses phases du travail statistique », in Jean-Louis Besson et Maurice Comte (dir.), Des mesures, Presses universitaires de Lyon, Lyon, pp. 247?263.

Desrosières A. (2013), Pour une sociologie historique de la quantification?: L’Argument statistique I, Paris, Presses des Mines (Sciences sociales), 329 p.

Martin O. (2009), L'analyse de données quantitatives. L'enquête et ses méthodes, Armand Colin, coll. « 128 ».

Paugam, S. (dir.) (2012), L’enquête sociologique, Paris, PUF (Quadrige), 480 p.

Selz M., Maillochon F. (2009), Le raisonnement statistique en sociologie, Puf, Paris.

 

Quelques références spécifiques de grandes enquêtes

Authier J-Y. et Cayouette-Remblière J. (2021), « Voisiner : une pratique qui demeure…sélective », Population & Sociétés, no 589. [Enquête Mon quartier, mes voisins]

Beauchemin, C., Hamel, C. et Simon, P. (dir.) (2016), Trajectoires et origines. Enquête sur la diversité des populations en France, Paris, Ined (Grandes enquêtes), 622 p. [Enquête Trajectoires et origines]

Castillo R. B., Leturcq M. et Panico L. (2020), « La pauvreté des enfants à la naissance en France. Résultats de l’enquête Elfe », Revue des politiques sociales et familiales, no 131-132, p. 35-49 [Enquête Étude longitudinale depuis l’enfance]

Dietrich-Ragon P. (2015), « L’entourage des personnes en situation de précarité résidentielle.  Force et faiblesse des liens sociaux dans l’exclusion du logement », Revue française de sociologie, vol. 56, no 2, p. 301-330. [Enquête Sans domicile]

Duwez E. et Mercklé P. (2021), Un panel français. L’étude longitudinale par Internet pour les sciences sociales (Elipss), Paris, Ined (Grandes enquêtes), 350 p. [Enquête Elipss]

Lebugle A. et l’équipe de l’enquête Virage (2017), « Les violences dans les espaces publics touchent surtout les jeunes femmes des grandes villes », Population & Sociétés, n°550 [Enquête Violence et rapport de genre]

Rault W. et Régnier-Loilier A. (dir.), (2019), D’un couple à l’autre, Population, 74 (1/2). [Enquête Étude des parcours individus et conjugaux]

Régnier-Loilier Arnaud (dir.), (2016), Parcours de familles. L’Étude des relations familiales et intergénérationnelles, Paris, Editions de l’Ined, Collection « Grandes Enquêtes » [Enquête Étude des relations familiales et intergénérationnelles]